Tuki ja Ohjeet

Usein kysytyt kysymykset

Tähän on koottu vastauksia yleisimmin tehtyihin kysymyksiin valokuituliittymästä ja sen toimivuudesta.

Nettiyhteys

Miten saan yhdistettyä laitteet verkkoon?

Kuitumodeemiin voi yhdistää erilaisia laitteita joko kiinteästi verkkojohdolla tai langattomalla yhteydellä. Verkkojohdolla yhdistettäessä laitteet liitetään kuitumodeemin sivulla oleviin keltaisiin LAN-portteihin. Langattoman yhteyden muodostamiseen tarvitaan salasana, joka löytyy laitteen päälle liimatusta tarrasta. Jos tarraa ei ole tai salasana on muutoin hävinnyt, niin verkon nimi ja salasana löytyvät kuitumodeemin pohjasta kiinteästi.

Inteno EG500 mallissa SSID= laitteen nimi ja WPA= suojatun verkon salasana
Inteno EG300 mallissa Network name= laitteen nimi ja Wifi Key= suojatun verkon salasana. 
WPA tai Wifi Key:n jälkeinen numero - ja kirjainsarja on salasanasi.

Langaton verkko tulee hakea jokaiselta internetiin yhdistävältä laitteelta erikseen. Tämän jälkeen laite yleensä tunnistaa verkon ja yhdistää siihen automaattisesti yhteyden toimialueella.

IPTV digiboxi liitetään kuitumodeemiin verkkojohdolla.

Mitä tehdä, kun nettiyhteys ei toimi?

Ihan ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa kuitumodeemin valot.
EG500 mallissa pitäisi palaa Power, WAN,Wireless ja Internet ja Ethernet siinä tapauksessa, että kuitumodeemiin on kytketty joku laite verkkojohdolla (esim. tietokone tai digiboxi).
EG300 mallissa pitäisi palaa neljä ensimmäistä valoa, joista kolme keltaisena (Status, Broadband, Internet) ja neljäs sinisenä (Wireless) sekä viides valo Ethernet siinä tapauksessa, että kuitumodeemiin on kytketty joku laite verkkojohdolla (esim. tietokone tai digiboxi). Tarkemmat tiedot näistä valoista löytyvät kuitumodeemin ohjekirjasta.

Valojen tarkastuksen jälkeen tulee kuitumodeemi käyttää virrattomana. Tämä tapahtuu niin, että virrat otetaan kokonaan pois ottamalla virtamuuntaja irti sähköpistokkeesta. Töpselin annetaan olla muutama minuutti irti, jonka jälkeen virtatöpseli laitetaan takaisin paikoilleen. Laitteen anneta rauhassa käynnistyä, jonka jälkeen tarkastetaan valot uudestaan. Mikäli vika on tv-palvelussa, myös digiboxi tulee käyttää sähköttömänä. Näitä teknisiä laitteita on hyvä käyttää virrattomana säännöllisesti esim. parin viikon välein.

Kuitupäätelaitteen voi myös tarvittaessa resetoida, mutta resetointi poistaa laitteeseen mahdollisesti tehdyt muutosasetukset joten sitä ei suositella ensisijaiseksi toimenpiteeksi. Mikäli resetoit laitteesi, etkä enää saa yhteyttä muodostettua, Sinun tulee olla yhteydessä palveluntuottajan käytöntukeen, joka palvelee Sinua numerossa 08 2370 6750 arkisin klo 9-18 ja lauantaisin klo 12-16.

Jos kuitumodeemissa palaa kaikki tarvittavat valot, niin yhteysongelma on todennäköisesti oman laitteen ja kuitumodeemin välillä, jolloin omat laitteet on myös syytä käyttää virrattomana. Jos tämäkään ei auta, on hyvä ottaa yhteys Netplazan asiakastukeen puh. 08 2370 6750.

Jos kuitumodeemissa ei pala WAN/Broadband eikä internet valo, niin yhteydessä on fyysisesti jotain vikaa. Todennäköisintä on, että keltainen kytkentäkuitu on vaurioitunut. mm. lapset, eläimet ja siivoaminen ovat voineet vaurioittaa kuitua.Tämä on hyvä tarkistaa silmämääräisesti ennen asiakastukeen soittamista ja kertoa mahdollisista huomioista. Kannattaa myös tarkastaa, ettei keltainen kytkentäkuitu ole liian pienelle lenkillä tai taipuneena jyrkälle mutkalle. Kuitu on sisältä lasia ja näin ollen herkkä hajoamaan, joten sitä ei pidä kuitenkaan mennä omatoimisesti irroittelemaan. Myös pihamaalla tai alueella havaituista kaivuista on syytä ilmoittaa mahdollisen kaapelirikon aiheuttaman vian selvittämiseksi.

Jos EG300 kuitumodeemissa ei pala sininen langattoman verkon valo, ei langaton yhteys voi toimia. EG300 modeemimallissa on kosketusnäyttö, josta voi kytkeä päälle laitteen langattoman ominaisuuden. Kuvaketta painamalla yhteyden saa yleensä päälle. Jos tämä ei onnistu, niin ole yhteydessä Netplazan asiakastukeen.

Jos kuitumodeemissa palaa kaikki muut valot paitsi internet, on hyvä ottaa yhteys suoraan Netplazan asiakastukeen.

Jos kuitumodeemissa palaa vain Power/Status-valo on kuitumodeemin ohjelmisto todennäköisesti jumissa ja laite olisi hyvä resetoida laitteen takaa löytyvästä reset napista. Nappi painetaan esim. klemmarin kärjellä n. 10s ajan. Jos tämä ei auta, on hyvä ottaa yhteys Ilonetin asiakaspalveluun puh 050 304 0440. Laite voidaan resetoida ja ohjelmisto päivittää Ilonetin toimistolla.

Jos kuitumodeemin kaikki valot ovat pimeänä, on syytä epäillä ukkosen tai muun ylijännitteen aiheuttamaa laiterikkoa. Tässäkin tapauksessa ota yhteys Ilonetin asiakaspalveluun uuden laitteen hankkimista varten, jollon voidaan testata myös virtamuuntajan toimivuus.

Ilmoita kaikissa vikatilanteissa jos on epäilystä siitä, että ukkonen saattaisi olla vian aiheuttaja.

Ensitoimet, sekä asiakkaan että palveluntuottajan toimesta, ovat ensiarvoisen tärkeitä siitä syystä, että asiakas vastaa aiheettomien vikakäyntien kustannuksista. Aiheettomaksi vikakäynniksi katsotaan mm. asiakkaan oman päätelaitteen (esim. tietokone) vika, tai ettei yhteyttä oltu testattu ethernet-verkkojohdon avulla eli yhteysongelmia oli vain langattomassa verkossa.



 

Mitä tehdä, kun Internet yhteyteni tuntuu hitaalta?

Jos Internet yhteys tuntuu hitaalta, on hyvä ottaa yhteyttä Netplazan asiakastukeen puh. 08 2370 6750, jossa voidaan tarkastaa liittymän toimivuus.

Muita huomioita yhteyden nopeuteen liittyen:

  1. Luvattu yhteysnopeus 100/100 Mbit/s toteutuu, kun yhteyttä käyttää verkkojohdolla ja laitteen ominaisuudet riittävät tuohon nopeuteen.
  2. Jos yhteyttä käyttää langattomasti, niin yhteyteen vaikuttaa laitteen ominaisuudet, laitteen etäisyys kuitumodeemista sekä talon rakennusmateriaalit sekä muut verkossa olevat laitteet. Myös ympärillä olevat muut verkot voivat vaikuttaa yhteyteen.
  3. Luotettavan nopeustestin yhteydelle voi tehdä osoitteessa http://www.speedtest.net
  4. Kun mittaat yhteyttä kannettavalla tietokoneella verkkojohtoa käyttäen, on hyvä varmistaa, että koneen langaton ominaisuus on pois päältä. Tällöin nopeustestissä mitataan varmasti kiinteän yhteyden nopeutta.
  5. Varmista, ettei millään laitteella ole Avast-tietoturva ohjelmistoa. On huomattu, ettei se ole yhteensopiva Intenon kuitumodeemin kanssa.
  6. Toimiiko IPTV-palvelu normaalisti?Jos kiinteässä yhteydessä on katkoksia tai häiriöitä, niin se näkyy ensimmäisenä tv-kuvan laadussa.

 

Mitkä ovat Ilonet liittymäni sähköpostiasetukset?

Sähköpostiohjelmat

Internetliittymissä täytyy oletuksena käyttää palveluntarjoajan verkossa olevaa lähtevän sähköpostin palvelinta. Seutuverkkojen liittymissä sähköpostiohjelman (esimerkiksi Thunderbird, Outlook tai Mail) lähtevän postin palvelin eli SMTP-palvelin on nimeltään posti.talonetti.fi. WWW-pohjaisissa sähköpostipalveluissa (esimerkiksi hotmail.com tai gmail.com) ei palvelinta tarvitse määritellä.

Seutunetti-liittymän sähköpostiasetukset

Alla on POP/IMAP-sähköpostiohjelmiin tarvittavat lähtevän postin (SMTP-palvelin) asetukset. Tarkemmat ohjeet asetusten laittamiseksi löydät käyttämäsi ohjelman ohjeista.

  • Lähtevän postin palvelin (SMTP): posti.talonetti.fi
    • suojaamaton yhteys: portti 25
    • suojattu (TLS) yhteys: portti 25

Huom! Lähtevän postin sähköpostipalvelimillamme on käytössä käyttäjä-/IP-osoitekohtainen rajoitin, joka estää yli 100 sähköpostin lähettämisen tunnin sisään. Rajaa voidaan muuttaa ottamalla yhteyttä asiakastukeen.

Maxivision IPTV-palvelu

Mistä voin tilata Maxivision IPTV-palvelun?

Maxivision IPTV-palvelu kuuluu Ilonetin liittymien kuukausihintaan. Hinta sisältää kaksi Maxivision boksin peruspalevlua, ilmaisen BONUS-kanavapaketin, Maxivision Mobiilisovelluksen neljälle laitteelle sekä Koko Kodin TV-valmiuden.

Saat Maxivisionin helpoiten käyttöön tilaamalla Maxivision boksin Ilonetin Maxivision sivustolta www.maxivision.fi/ilonet
Tilauksen yhteydessä luodaan myös tunnukset Maxivision palveluun. Boksin mukana saat kaiken tarvittavan.

BONUS-kanavapaketti pitää aktivoida omilla tunnuksilla www.maxivision.fi palveluun kirjautumalla KAUPPA-välilehdeltä.

Voiko digiboxilla jakaa yhteyden useammalle telkkarille ja voiko sillä tallentaa?

Ei voi jakaa, kuten ei muillakaan markkinoilla olevilla digiboxeilla.

Mikäli tv-palvelut halutaan ottaa käyttöön useammalle televisiolle, tulee asiakkaan hankkia jokaiselle oma digiboxi. Ilonetin liittymän hintaan kuuluu kaksi boksin peruspalvelua. Boksia voi kuitenkin käyttää missä tahansa, jos laitteelle on vain saatavissa riittävän nopea ja toimiva nettiyhteys. 

Lisämaksusta voi Maxivivion IPTV-palveluun tilata tallennuspalvelun, jonka hinta on 6€/kk. Hankkimalla Tallennuspalvelun voit tehdä ja katsoa tallenteita kaikilla bokseillasi ja mobiililaitteillasi. Aloita Alusta -ominaisuudella katsot aina ohjelmat kokonaan, kaikista laitteistasi.Tallennuksen voi tilata Maxivisionin nettisivuilta kirjautumalla omilla tunnuksilla palveluun.

Mitä kanavia Ilonetin IPTV-palvelun kautta näkyy?

Peruspalvelu sisältää 20 eri kanavaa, joista 16 on HD-laatuisia. Maxivisionin kautta löytyy myös useita maksukanavapaketteja, joita voi tilata lisämaksusta käyttöön.

Alla olevat kanavat kuuluvat Ilonetin liittymien kuukausihintaan:

Peruspalvelun kanavat: YLE 1 HD, YLE 2 HD, MTV3 HD, Nelonen HD, YLE Teema & Fem HD, SUB HD, LIV HD, TV5 HD, Kutonen HD, JIM, Fox HD, Frii HD, AVA HD, Hero HD, TLC, NatGeo HD, IskelmäTV Harju & Pöntinen, AlfaTV HD
Ilmainen Bonus kanavapaketti: Eurosport HD, Discovery Channel
Bonus-kanavapaketti pitää ladata Maxivisionin sivuilta omilla tunnuksilla kirjautumalla.

Laitteet

Millainen takuu kuitumodeemilla ja digiboxilla on?

Laitteilla on 1 vuoden takuu ja ukkostapauksissa normaali käytäntö eli kotivakuutus korvaa, ellei asiakkaan omavastuu ole suurempi kuin laitteen arvo.

Mistä voin hankkia digiboksin tai uuden kaukosäätimen?

Digiboksi kannattaa aina ensisijaisesti tilata sivuilta www.maxivision.fi/ilonet, josta laite toimitetaan suoraan asiakkaalle.  
Jos tarvetta toiselle digiboksille ilmaantuu tai entinen on mennyt rikki esim. ukkosen vuoksi, voi laitteita tiedustella myös Ilonetin toimistolta tai paikallisesta alan liikkeestä Pogostan Tietoverkolta.

Myös kaukosäätimiä löytyy irtotavarana Ilonetin toimistolta.

Muissa tarvikeasioissa teitä palvelee Pogostan Tietoverkko puh. 0400101481

Ovatko laitteet herkkiä ukkoselle?

Kuitumodeemi ja digiboksi ovat ukkosherkkiä siinä missä muutkin sähköverkkoa käyttävät laitteet. Varsinkin kuitumodeemi ja sen ohjelmisto ovat herkkiä sähkökatkoksille ja ukkosille. Suosittelemmekin, että laitteet otetaan irti seinästä aina ukkosen aikaan tai sen lähestyessä. Laitteille kannattaa myös hankkia vikavirtasuoja, joka suojelee laitteita jännitepiikeiltä ja josta saattaa olla apua silloin, kun töpseleitä ei olla ottamassa heti irti seinästä.

Keltaiseen kytkentäkuituun ei ukkosellakaan tarvitse koskea. Se on sisältä lasia eikä näin ollen johda sähköä.

Kaapelirikot

Mitä jos kaivuri katkaisee kaapelin tai se vaurioituu remonttia tehdessä?

Kaapelinäyttö on maksuton, joten se kannattaa tilata aina, jos työskentelee valokuitukaapelin läheisyydessä. Valokuitukaapelin korjaaminen on erittäin kallista ja vahingosta vastaa aina kaapelin rikkoja. Kaapelinäytön tilaus onnistuu osoitteessa www.kaivulupa.fi 

Ohjeistukset osiosta löytyy ohjeet telekaapelien läheisyydessä työskentelystä.

Vaikka ohje on tarkoitettu ensisijaisesti kaivuu- ja metsäurakoitsijoille, niin varovaisutta on noudatettava myös rakennus, lvi- ja sähkötöissä, kun töitä tehdään Ilonetin telekaapelien läheisyydessä.

Myös kotona tehtävissä remonteissa on huomioitava, että asiakas vastaa kuidun korjaukseen liittyvistä kustannuksista niissä tapauksissa, että on itse aiheuttanut kuiturikon.

 

Operaattorin huoltokatkot

Verkon toimivuuden takaamiseksi palveluntuottajamme suorittaa rutiininomaisia huoltotöitä aika ajoin. Huoltotöissä tehdään runkoverkon ylläpito- ja huoltotöitä, jotka saattavat aiheuttaa katkoksia TV-, puhelin- ja/tai internetpalveluissa. Toivomme, että huoltokatkosta aiheutuu mahdollisimman vähän häiriötä ja tiedotamme näistä huoltotöistä aina etukäteen.

Ohjeet ja Sopimusehdot

Tähän on koottu valokuituliittymään ja Maxivision-palveluun liittyvät sopimusehdot sekä erilaiset ohjeistukset palveluiden käyttöä ja vikatilanteita varten.

 

Ohjeet

Paikallisuus ja hyvä asiakaspalvelu

Ilonet toimii verkko operaattorina ja Kaisanet palveluntuottajana verkossamme. Tänne olemme koonneet yhteystiedot sujuvan asioinnin helpottamiseksi.

Ota yhteyttä!

Vikailmoitukset

Jos vikatilanne tai häiriö internetyhteydessä tai IPTV-palvelussa ei selviä nettisivuiltamme löytyvien ohjeistusten avulla, niin ota yhteyttä Netplazan asiakastukeen, joka palvelee teitä numerossa

08 2370 6750, arkisin klo 9-18 ja lauantaisin klo 12-16.
Muina aikoina voitte ottaa yhteyttä sähköpostitse seutunetti@netplaza.fi

Netplaza selvittää vian ja ohjaa sen tarvittaessa asentajille korjaukseen.